מיתוג אפקטיבי לעסקים מה זה בכלל?
מיתוג אינו רק עיצוב הלוגו והצבעים של החברה. מיתוג אפקטיבי כולל מגוון רחב של מרכיבים שיוצרים חוויה עקבית וחיובית עבור הלקוחות. מיתוג טוב כולל את המסרים, הערכים והאישיות שהעסק רוצה להעביר, בנוסף לעיצוב גרפי איכותי שמשקף זאת.
איך ליצור זהות מותג חזקה
מותג נבנה מפעולות בארבעה מישורים עיקריים:
- זהות חזותית
- תקשורת ומסרים
- הן אנושי ותרבות ארגונית
- חוויית לקוח ואסטרטגיה מיתוגית
כעת אפרט על בכל אחד מהמישורים האלו כיצד ליצור זהות מותג חזקה
# מישור 1: זהות חזותית
עיצוב חזותי אחיד
עיצוב לוגו בהתאם לקהל היעד, למוצר/ השירות והיתרון שיש לעסק על פני המתחרים. שימוש באותה פלטת צבעים, גופנים ואלמנטים עיצוביים בכל החומרים השיווקיים, שמרו על עקביות בעיצוב האתר, חומרי פרסום, אריזות ומסמכים רשמיים.
אריזה ועיצוב מוצרים
אם יש לכם מוצר פיזי עצבו אריזות שמשקפות את זהות המותג. שלבו את ערכי המותג בעיצוב המוצרים עצמם, כאשר רלוונטי. הקפידו למתג גם את השקיות או כל אריזה שבאה במגע עם הלקוח.
נוכחות דיגיטלית אחידה
שמרו על עקביות בכל הפלטפורמות הדיגיטליות – אתר, מדיה חברתית, בלוג, ניוזלטר, כאבר לפייסבוק, רילסים ועוד. התאימו את העיצוב לכל פלטפורמה תוך שמירה על המסר הכולל של המותג.
עיצוב לאירועים וכנסים
אם אתם עורכים או משתתפים בכנסים עצבו אירועים ודוכנים בתערוכות שמשקפים את זהות המותג, הדריכו את הצוות כיצד לייצג את המותג באירועים אלה.
# מישור 2: תקשורת ומסרים
- טון ושפה עקביים:
- הגדירו את הטון והסגנון הלשוני של המותג
- הקפידו על שימוש עקבי בשפה זו בכל התקשורת עם לקוחות, כולל מדיה חברתית, אימיילים ותוכן שיווקי
- תוכן שיווקי עקבי:
- פתחו אסטרטגיית תוכן שמשקפת את ערכי המותג
- הקפידו על עקביות במסרים העיקריים בכל ערוצי התוכן
- שירות לקוחות ממותג:
- הדריכו את צוות שירות הלקוחות כיצד לתקשר בהתאם לערכי המותג
- פתחו פרוטוקולים לטיפול בתלונות ובקשות שמשקפים את רוח המותג
- תקשורת פנים-ארגונית:
- הטמיעו את ערכי המותג בתקשורת הפנימית של החברה
- עודדו את העובדים לחיות את ערכי המותג גם בעבודתם היומיומית
- נוכחות דיגיטלית ברשתות החברתיות:
- בחירה וניהול של פלטפורמות דיגיטליות רלוונטיות לקהל היעד
- יצירת חוויה עקבית בכל הערוצים הדיגיטליים
# מישור 3: הון אנושי ותרבות ארגונית
- הכשרת עובדים:
- ערכו הדרכות לעובדים על ערכי המותג וכיצד לייצג אותו
- ודאו שכל העובדים, במיוחד אלה שבקשר ישיר עם לקוחות, מבינים את זהות המותג ומסוגלים
- שירות לקוחות ממותג:
- הדריכו את צוות שירות הלקוחות כיצד לתקשר בהתאם לערכי המותג
- פתחו פרוטוקולים לטיפול בתלונות ובקשות שמשקפים את רוח המותג
# מישור 4: חוויית לקוח ואסטרטגיה:
- תכנון חוויית לקוח אחידה
- תכננו את חוויית הלקוח כך שתשקף את ערכי המותג בכל נקודת מגע
- הקפידו על עקביות בחנויות פיזיות, באתר האינטרנט ובאפליקציות
- בחירת שותפויות ושיתופי פעולה מתאימים
- בחרו שותפים עסקיים שערכיהם מתאימים לערכי המותג שלכם
- ודאו שכל שיתוף פעולה משקף את זהות המותג
- מדידה והתאמה מתמדת של אסטרטגיית המותג
- עקבו אחר תפיסת המותג בקרב לקוחות באמצעות סקרים ומשוב
- היו מוכנים להתאים ולעדכן את האסטרטגיה בהתאם לתובנות שתאספו
ניתן לסכם הכל בכך שתקפידו על יצירת עקביות בכל נקודות המגע עם הלקוח
מה שחשוב ביותר הוא, שלפני שאתם נכנסים לעולם שלם של אסטרטגיית המיתוג- קודם כל יצרו מותג שמותאם אליכם! לערכים שלכם, לייחודיות שלכם, ללקוחות שאתם מחפשים. ככל שתמצאו את הבידול שלכם, הייחודיות שלכם- ותעבירו את זה במסרים של המותג- כך תמגנטו אליכם לקוחות טובים, כמו אלו שאתם מחפשים.
איך בדיוק מוצאים את הייחוד של העסק?
בסטודיו אילה עיצובים אנחנו מתמחים בליווי עסקים בתהליך המיתוג, החל משלב גיבוש החזון והערכים וכלה בעיצוב הגרפי. אנחנו מאמינים שהמיתוג צריך לבטא את מהות העסק והבידול שלו על מנת להצליח בשיווק ובמכירות.
אנו עורכים תהליך מעמיק עם בעל העסק כדי לחשוף את המטרות, הערכים והאמונות שלו. בנוסף, אנו בוחנים את המוצרים והשירותים, מזהים את קהל היעד ומגבשים את מאפייני המותג הרצויים. רק לאחר מכן אנו עוברים לעיצוב הגרפי שישקף ויבטא את כל האלמנטים של המיתוג שגיבשנו.
קחו לדוגמא יועץ משכנתאות, יש הרבה מאוד יועצי משכנתאות, אם נעשה עוד מיתוג גנרי של שם העסק בצירוף אייקון של בית- מה הלקוח ירגיש? למה שייפנה דווקא אליו? כבר בשלב הלוגו אנחנו רוצים ליצור שפה שיווקית, שתמגנט אל העסק את קהל היעד הרלוונטי.
הבידול של ליאור זיני הוא ייעוץ למשפחה בכל שלב פיננסי בחייה. הוא רואה בעצמו כאילו הוא חלק מהמשפחה וחשוב לו למצוא להם פתרונות אולטימטיביים. במיתוג שלו המשפחה היא העיקר, והחיצים מבטאים את החיסכון הכלכלי. לקוח מזדמן יכול להתרשם כבר ממבט חטוף בלוגו שהעסק הזה מדבר "משפחתיות". הלוגו הזה בכוונה לא ידבר אל משקיע שרוכש הרבה נכסים ומחפש ייעוץ פיננסי נקודתי, הוא ימגנט את הקהל המדוייק של העסק- משפחות שרוכשות בית ראשון, או משפחות שצריכות הכוונה פיננסית בביטוח ופנסיה.
אולי זה ברור לכם אבל לא בהכרח- מי קהל היעד שלכם?
אחד השלבים הקריטיים במיתוג הוא ניתוח והבנה מעמיקים של קהל היעד. עסקים רבים פונים לקהל גדול מידיי, "אני עוזר לכולם"… ככל שתדייקו את הקהל שלכם- ככה המיתוג יהיה עוצמתי יותר. מיתוג יעיל מותאם באופן ספציפי ללקוחות הרלוונטיים עבור העסק, על מנת לדבר אל ליבם ולענות על הצרכים הייחודיים שלהם. אנו בוחנים היטב את מאפייני קהל היעד
- מה הם מחפשים,
- מה "כואב" להם?
- האם הם מודעים לפיתרון שאתם מציעים?
- אם לא- מה יעזור להם להיחשף לפיתרון שלכם?
- האם צריך "ליצור אצלם צורך"?
- ועוד…
אחד מהכלים שאנו נעזרים בו הוא כלי הבינה המאכותית. למשל צאט גי פיטי יכול לסייע לנו לנתח את קהל היעד הרלוונטי.
קחו לדוגמא חברה שעושה מגשי פירות מעוצבים- הם יכולים לפנות לקהל שמחפש לרכוש מתנה -מגש ליולדת או לצוות עובדים, לעומת זאת הם יכולים לפנות לקייטרינג שיהיה זקוק מהם למגשי פירות על בסיס קבוע בכל אירוע. זה משנה לגמרי את התמונה.
רק לאחר הבנה מעמיקה של הקהל אליו אנו מתכוונים, ניתן לעצב מיתוג שיידבר אליו באופן הטוב ביותר.
מה זה אומר מיתוג "שיווקי" לעסקים ולמה זה כל כך חשוב?
אנו שמים דגש מיוחד על מיתוג שיווקי – כלומר מיתוג שתומך באופן ישיר במטרות השיווק והמכירה של העסק. זאת בניגוד למיתוג מופשט או אומנותי יתר על המידה שעלול שלא לדבר ישירות ללב הקהל. המיתוג צריך לשכנע באופן ברור מדוע כדאי לרכוש את המוצר או השירות, ולא רק להיראות יפה. מיתוג שיווקי הוא המפתח להמרת מודעות ללקוחות של ממש.
דוגמאות למיתוג שיווקי:
מהן הטעויות הנפוצות במיתוג עסקי שכדאי להימנע מהן?
ישנן מספר טעויות נפוצות שאנו רואים במיתוג עסקים, שכדאי מאוד להימנע מהן:
- התמקדות בעיצוב בלבד על חשבון התוכן והמסרים
- אי-התאמה לקהל היעד
- חוסר עקביות בין ערוצים שיווקיים שונים
- מיתוג גנרי מדי שאינו מבטא את הייחודיות של העסק
- וחוסר הקפדה על קו מיתוג אחיד בכל הפעילויות ונקודות המגע עם הלקוחות.
הטעויות האלה עלולות לעלות לעסק ביוקר ולהשפיע לרעה על קידום העסק – הן עלולות לגרום לבלבול אצל הלקוחות, חוסר הזדהות עם המותג וקושי לזכור אותו. המסרים השיווקיים עלולים להיכשל במטרתם והמיתוג לא יסייע בגיוס לקוחות חדשים ושימור הוותיקים. מיתוג נכון הוא המפתח להצלחה עסקית ארוכת טווח.
שאלות נפוצות
- המראה החזותי אינו עדכני או רלוונטי עוד.
עיצוב הלוגו, הצבעים והטיפוגרפיה נראים מיושנים או לא תואמים את הטרנדים העכשוויים. מראה חזותי שאינו מודרני עלול להרחיק לקוחות פוטנציאליים. - שינוי באסטרטגיה או בחזון העסקי
אם העסק עבר שינוי משמעותי במוצרים/ בשירותים/ בקהל היעד או בחזון, חשוב שהמיתוג ישקף זאת. מיתוג ישן לא יעביר את המסרים החדשים בצורה אפקטיבית. - חוסר עקביות ויזואלית
אם במהלך השנים נוספו אלמנטים שונים למיתוג באופן ספונטני, עלול להיווצר חוסר עקביות חזותית. זה יכול לפגוע בזיהוי ובתפיסת המותג כמקצועי ואמין. - התחרות השתנתה
אם מתחרים חשובים מיתגו את עצמם מחדש ומציגים מראה מודרני יותר, זה יכול לגרום למיתוג שלכם להיראות מיושן לעומתם. - צמיחה ושינוי בפרופיל הארגוני
כאשר חברה גדלה ומשתנה, מיתוג שהיה רלוונטי בתחילת הדרך לא תמיד משקף עוד את גודלה, יציבותה והשפעתה החדשים.
עקרון מנחה הוא שאם המיתוג הנוכחי אינו מעביר בצורה ברורה את המסרים, הערכים וייחודיות העסק – הגיע הזמן לרענן אותו. מיתוג נכון הוא מרכיב חשוב להצלחת כל עסק.
משך תהליך המיתוג יכול לנוע בין חודש ל5 חודשים, בהתאם למספר גורמים:
היקף הפרויקט –
האם מדובר במיתוג מלא הכולל שם, לוגו, צבעים, כתיבת מסרים ערכיים, ועוד, או רק בעדכון קל של מרכיבים ספציפיים.
מחקר וסקרים –
תהליך המיתוג מחייב לעיתים מחקר שוק מקיף, סקרים ללקוחות וצוות העובדים כדי להבין לעומק את הצרכים והציפיות מהמיתוג החדש.
תהליך יצירתי וגיבוש קונספט –
שלב זה בו נוצרים רעיונות וקונספטים חזותיים ומילוליים לביטוי המיתוג, דורש זמן לעבודה יצירתית של המעצב.
ייצור חומרים –
לאחר אישור הקונספט הנבחר, זמן רב מוקדש לפיתוח החומרים הויזואליים והטקסטואליים הנדרשים.
היערכות וביצוע –
יישום המיתוג החדש דורש היערכות ארגונית וזמן להטמעה בפלטפורמות השונות.
גורם חשוב שיכול להשפיע משמעותית על המשך הוא רמת שיתוף הפעולה והמעורבות של הלקוח. דחיות, חוסר הכרעה ואי העברת מידע רלוונטי בזמן, עלולים לגרום לעיכובים ולהאריך את לוחות הזמנים.
לכן, כדי לזרז את התהליך, חשוב שהלקוח יהיה מעורב ומחויב להקדיש זמן ומשאבים ללוחות זמנים שהוגדרו.
המותג הוא הדימוי, התפיסה, הרגשות והחוויה הכוללת שנוצרת אצל לקוחות וגורמים רלוונטיים כלפי העסק. המותג משקף את הערכים, האופי, הדרך בה העסק מזוהה ומובחן מהמתחרים. זהו במהותו, ה"חבילה" הכוללת של כל מרכיבי העסק.
מיתוג הוא התהליך של יצירה ובנייה של המותג. זהו המסע שבו החברה או ארגון עוברים על מנת ליצור את הזהות והאסטרטגיה של המותג. המיתוג כולל גיבוש הערכים, החזון, המוצרים/ שירותים וקהל היעד של המותג, וכן יצירה של כל האלמנטים הוויזואליים כמו השם, הלוגו, צבעים, גופנים ומראה ויזואלי עקבי.
במילים אחרות, המיתוג הוא התהליך, והמותג הוא התוצר הסופי – התפיסה המצטברת בעיני הלקוחות, השווקים והציבור. מיתוג נכון יוביל ליצירת מותג חזק, ייחודי ורלוונטי שיניב הצלחה עסקית.
חשוב לציין גם כי המיתוג אינו פרויקט חד-פעמי, אלא תהליך מתמשך של ניהול, טיפוח והעצמת המותג גם לאחר שנבנה, כדי להבטיח שהמסרים והחוויה יישארו רלוונטיים ואפקטיביים.
זכרו- אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני,
ולכן למרות מגבלות תקציב, חשוב מאוד להבטיח מיתוג ברמה גבוהה לפחות לחלק מהמרכיבים המרכזיים, על מנת ליצור חוויה ראשונית חזקה ואיכותית.
עדיף לוותר על חלק מהמוצרים, למשל, לא תמיד חייבים אתר אינטרנט על ההתחלה, אבל מה שכן עושים- לעשות כמו שצריך, מיתוג ברמה גבוהה, ולא להסתפק בפתרונות זולים.
בהמשך ניתן יהיה להוסיף את יתר המרכיבים בהדרגה.
חשוב אמנם שבעל העסק יאהב את המיתוג החדש- אבל יותר חשוב שהמיתוג שלו יביא לו לקוחות מדויקים.
לכן בתהליך מיתוג אני תמיד אומרת לשלוח סקיצות שונות לקהל רחב עד כמה שניתן ולבדוק:
– אם הרוב אומרים אותו דבר- יש להקשיב לרוב
– אם כל אחד אומר משהו אחר- סימן שהכל טוב ובעל העסק יכול לבחור בעצמו מה שהוא הכי מתחבר.
איך לשאול:
סקרים –
יצירת סקרים ממוקדים למטרה זו ושליחתם ללקוחות קיימים ופוטנציאליים. במסגרת הסקר ניתן לבחון היבטים שונים כמו זיהוי החברה והלוגו החדש, הבנת המסרים והערכים, רגשות ועמדות כלפי המיתוג ועוד.
ראיונות ללקוחות –
ראיונות עומק למדגם של לקוחות מרכזיים יכולים לספק תובנות איכותיות חשובות.
משוב מהצוות –
עובדים הפונים ישירות ללקוחות יכולים לספק משוב חשוב על תגובותיהם למיתוג החדש.
רשתות חברתיות –
בחינה, סקרים ומעקב אחר תגובות ברשתות החברתיות.
מיתוג חזק יוצר חיבור רגשי עם קהל היעד
מדוע חיבור רגשי כל כך חשוב במיתוג?
התשובה פשוטה: אנשים מקבלים החלטות על בסיס רגשות, לא רק על בסיס לוגיקה. מחקרים מראים שצרכנים נוטים לבחור מותגים שהם מרגישים חיבור רגשי אליהם. חיבור זה יוצר נאמנות לקוח, מגביר את הסיכוי לרכישות חוזרות, ומעודד לקוחות להמליץ על המותג לאחרים. יתרה מזאת, בעולם תחרותי שבו מוצרים רבים דומים מבחינה פונקציונלית, החיבור הרגשי הוא לעיתים קרובות הגורם המבדיל בין מותג אחד למשנהו.
אם קראתם עד לכאן כנראה שאתם ממש רוצים להפוך את העסק שלכם למותג
1. זיהוי הרגשות המניעים:
לדוגמה:
2. יצירת נרטיב רגשי:
לדוגמה:
3. שימוש בשפה מעוררת רגש:
לדוגמה:
4. חיבור לערכים ואמונות:
לדוגמה:
מיתוג נכון הוא מפתח קריטי להצלחה עסקית לטווח ארוך. חשוב מאוד להשקיע במיתוג מקצועי ואיכותי כבר בשלבי ההקמה הראשוניים של העסק, גם כשההכנסות עדיין מועטות. זוהי השקעה שתניב תוצאות ורווחים רבים בעתיד. אני כאן כדי להבטיח לכם מיתוג אפקטיבי המותאם לעסק שלכם ומקדם את מטרות השיווק והמכירה שלו.